woensdag 17 oktober 2007

De training is begonnen

Vanochtend is de training begonnen. Ik noem het 'an introduction to E-learning', maar ik weet niet of die nuance overkomt. Van het begin af aan is er door de opdrachtgever aangestuurd op een volledige training. En dat terwijl ik absoluut geen idee had wat de startsituatie was; wat was de ervaring met het inzetten van ICT-hulpmiddelen in het onderwijs, wat is de situatie rond ICT in de school en in Chiang Mai? Zonder die en veel andere voorinformatie is het ontwikkelen van een gerichte training mission impossible.Maar goed, de afgelopen 2 dagen wel wat informatie gekregen van diverse mensen, maar vandaag kwamer er 25 docenten.

Mooie zaal, naambordjes, een inschrijftafel met bloemen erop, een welkomstwoord van de president. Mensen van de HRM-afdeling (2) continu aanwezig om alles in goede banen te leiden zoals flipovers wisselen (moet P&O ook gaan doen als extra bijklasbaan!). Het niveau van het verstaan van engels viel me mee. Maar misschien dat men niet durfde te zeggen dat het niet te volgens was?
Op een gegeven moment is er wel een vertaalster ingezet en werd het wat levendiger in de zaal.....

In de ochtend heb ik vooral voorbeelden laten zien van video-learning (Politieacademie, NCALT), zowel CD als online-webbased.
Vooral om de gedachten los te laten dat e-learning alleen maar IT is maar juist gaat over leren met moderne media. Het blijft pedagogiek: kennis, vaardigheden en attitude verhogen, voorbereidend op de beroepspraktijk.

In de middag hebben we in discussiegroepen gesproken over leermethodieken tradioneel en met gebruik van ICT. Welke (nieuwe) werkvormen kun je dan gebruiken? Dat was leuk en op een aantal momenten werd duidelijk dat er mooie perspectieven liggen als er nieuwe tools worden gebruikt.

Morgen verder over welke tools en de praktische haalbaarheid. Want daar liggen wel grote problemen schat ik in.

Ik ben bekaf maar vanavond is er een officieel diner met Sunnee (opdrachtgeefster ) en de vertegenwoordiger van de PUM.
Dus ff een tukje en dan weer verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten