donderdag 18 oktober 2007

18 Oktober

4 uur al thuis, een vroegertje.
Gisteravond gedineerd met de vertegenwoordiger van PUM en mevr. Sunnee, de professor van FEU. Leuk restaurant aan de rivier (die overigens regelmatig overstroomt omdat de oude, veel bredere rivierbedding de afgelopen 100 jaar volgebouwd is. En dan komt het water wel 2 meter hoog!)
We waren via allerlei binnendoor weggetjes gereden, Sunnee noemt dat villages, maar het is Chiang Mai. Zal wel vertaald worden als 'wijk'? daarbij nog 2 olifanten tegenkomen in de straat, we hebben even gestopt met de auto.
Om 10 uur thuis in het mandje in.

In de ochtend-sessie geresumeerd welke tools er allemaal nodig zijn om een volwaardige e-learning omgeving te hebben.
Daarna laten zien wat Blackboard is en kan, en uitgelegd dat dat niet hetzelfde is als e-learning. Maar dat is toch een lastige discussie. En dat kan ik begrijpen, je kunt niet binnen 24 uur je ideeën over hoe iets eruit ziet helemaal bijstellen en positief over het nieuwe zijn. Dat verwacht ik ook niet dus alles is meegenomen.
Overigens zien een aantal mensen het wel, dus zo negatief ben ik niet. Maar of het beklijft als ik weg ben zal moeten blijken.

Ook Behrloo laten zien (serious gaming) en wat filmpjes die ik geschoten hebben op de HG, op techniek. Zalen vol met studenten die met de PC bezig zijn, vast of laptop. Dat maakte indruk, dat moest ik laten zien aan de Directie vonden de aanwezigen. Dat geeft een goed beeld van de benodigde faciliteiten wre gezegd.
'S middags (de pauzes zijn lang, ik mocht informeel lunchen met de Directie als kennismakingsgesprek) wat laten zien van google docs (samenwerken op Internet aan één document) en webconferencing. Voor een aantal mensen is dat echt een eye-opener, wat dat is en kan. Maar gebruiken is een probleem want het Internet (zowel binnen school als daarbuiten) is zeer traag, terwijl er niet eens studenten zijn op dit moment vanwege de vakantie. Ik heb de Internet-lijn zowat voor mezelf.
Daarna zijn we op dringend advie ('tip') verplaatst naar de zaal met PC's. Grote schermen, niemand kan elkaar zien. Einde open discussie.
Daarna werd er les gegeven in TCU (Thai Cyber University) een klein, dun en bevroren aftreksel van Blackboard. Maar geen enkele docent gebruikt het nu, de studenten ook niet. Ook zitten de studenten niet standaard in het systeem dus de docenten moeten nieuwe studenten zelf toevoegen aan de courses (lessen).
Voor mij was dit deel van de dag freewheelen, en morgen ook de hele dag als ik het goed begrepen heb.
Dan pas woensdag weer verder, maandag is er terugkomst van de studenten om te praten over hun cijfers + vervolg (studieadvies-achtige gesprekken schat ik zo in), dinsdag nationale feestdag.
Maandag ga ik met de Directie praten moet ik wel even voorbereiden wat ik precies ga zeggen. Maar lijkt me geen verkeerde plek om een aantal bevindingen voor te leggen...

Straks ga ik vogelen met de vogelaar door de stad zoeken naar doortrekkers uit Siberië. En morgen dus het weekend naar Doi Inthanon, 2000 meter hoog. Het is goed dat het weer opknapt want op die hoogte kan het knap hard regenen.

Laatste nieuws uit Thailand: in het midden (net ten noorden van Bangkok) heeft het zeer zwaar geregend en dreigen overstromingen. De moesson trekt zich terug en op de overgang ligt het regengebied.
En men heeft nu officiële beschuldigingen uitgebracht tegen Taksin. Hij wordt oa beschuldigd van 'ongekende rijkdom". Tja, met zo'n aanklacht hang je natuurlijk :-))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten